Cotehardie - en bit på väg

Ikväll var jag bara tvungen att göra något som inte hade med musik att göra. Vaddå, tänker ni säkert inte, eftersom ni läst rubriken. Jo, jag sydde på min cotehardie som skulle få knappar och knapphål. Måste bara säga, det är jävlar i mig inte lätt att sy detta. Resultatet blev väl sådär, något som syns på bilden nedan, men det har lite att göra med att jag sydde knapphålen med lintråd. Ska skaffa mig något annat, kanske knapphålssilke, att sy över stygnen med, så tror jag det ser finare ut sen. Det är verkligen inte min grej att sy en massa saker likadant. Den hade säkert kunnat bli tightare också, men jag vet inte vad som hänt. Antingen har jag smalnat eller så har jag av rädsla för att göra en för liten klänning istället lagt på lite väl mycket sömsmån. I vilket fall, jag tycker det ser helt okej ut.



Det som är kvar att gör nu är:

Sy klart ärmarna, sätta knappar och knapphål i ärmsluten och fälla sömmarna.

Ovan nämnda knapphålssilke i knapphålen.

Sätta i en kil fram (som är en tvådelad kil, så det blir tre sömmar istället för två, suck.)

Fälla alla sömmar från midjan och ner.

Fålla nederkanten (efter att ha bestämt hur mycket den ska kortas på längden, den är lååång nu.)

Fästa fodret i dess nederkant.

Sy ihop fåll/foder i framkanten, in mot knappar och knapphål.



Men det är nog allt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback