Frustrationen i att inte säga ifrån

Idag, nyss, gick jag på Maxi och shoppade naturgodis. Då kommer det fram en dam i pälskappa och högklackat, tjuvar åt sig en näve nötter och går därifrån som om ingenting hänt. Och jag kände en våldsamt ilska växa i mig! Någon som går runt i pälskappa och välfriserat hår borde faktiskt ha råd att betala sitt eget jäkla godis.

En petitess, kan tänkas, men det är hela bakgrunden som gör mig förbannad. Folk som anser sig inte behöva betala för saker. Som anser att samhället borde täcka upp för dem, och som blir arga på t.ex. kronofogden när de jagar dem för att de inte betalar sina räkningar. Varför ska de behöva betala när de inte har pengar?

Det resonemanget gör mig asförbannad. Visst att man inte kan säga att alla människor måste arbeta (om de t.ex. är sjuka eller annat som faktiskt gör att de inte KAN), men att köpa saker som man inte har råd med och sedan klaga när kronofogden kommer? Nej, det håller inte.

Jag har människor i min klass som står just för den åsikten. Och inte heller där vågar jag säga ifrån.
Frustration.

Kommentarer
Postat av: Amanda Kusinen :D

Vilken kärring, hoppas hon slog sig på vägen ut!

2010-02-12 @ 19:59:53
URL: http://velvetgoldmine.webblogg.se/
Postat av: Martin (odd)

Det som nästan är ännu värre är alla som utnytjar folks svaghet för att hålla koll på pengar. Visst, säga vad man vill om folk som köper sånt de inte har råd med (eller inte tycker att man ska behöva betala...). Men kolla på alla SMS-lån, avbetalningar, snabbkrediter, etc etc. Det finns en hel, blomstrande, branch med dem som tjänar pengar på folk utan pengar. Scarry :/

2010-02-13 @ 08:09:35
Postat av: Petra

Martin, visst är det sjukt! Det låter så himla fint med avbetalningar och snabba pengar, men det borde ju faktiskt vara så att folk någon gång börjar förstå att det inte riktigt fungerar...



Länge sedan vi hördes förresten, stor kram på dig!

2010-02-13 @ 08:17:58
Postat av: Christel

Såg en del av ett tv-drama på 7an igår, om den första Dandyn (början av 1800-talet) - snacka om att inte tycka att man behöver betala för saker (han hade i o f s inga pengar, men levde över sina tillgångar). Han var vän med prinsen av Wales och fick skräddare och finsnusförsäljare m fl att ge honom saker med "talets gåva".

2010-02-16 @ 22:54:59
URL: http://kirvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback