Aktiva syprojekt

Idag har jag haft en ganska produktiv dag när det kommer till min sömnad, trillade in på Historiska Världars forum igår och sedan dess är jag fast. Och dessutom fast besluten att ta tag i min medeltidssömnad på riktigt.

Just nu håller jag på med:
- Gjorde precis klart sista stygnen på bandkantningen på korsetten.
- Chemisen är klar sånär som på att fålla och lägga upp nedkanten. Den är helt handsydd (och ser ut som ett mindre tält..).
- Jag håller på med en enkel, fyrkantig medeltidsväskar som småningom ska ha fransar (lite som väskan som visas här) och har hittills sytt fodret (i oblekt linne) med en enkel ficka och yttersta lagret i grönt ylletyg. Ska försöka få tag i linnegarn att göra fransar med såsmåningom.
- Jag var idag och köpte ett orange-ish ylletyg, väldigt tunt och fint, som jag har börjat sy ett par knähöga hosor i (också från HV's sida, sådana här) och därefter ska jag tillverka ett par skor och Pär har lovat hjälpa mig att såga ut till ett par träpatinor. Så, det utvecklar sig. Har dessutom planerat att sy om min första linneklänning så att den blir mer korrekt, och likaså trimma till min Irene Rotvälta-klänning (den ska få tightare ärmar och bli lite stramare över livet. Mer åt en korrekt kjortel helt enkelt.


Så, mycket som händer! Är galet intresserad iaf... har börjat studera en blogg som Eva Andersson, en doktorand inom dräkthistoria, skriver på. Den ligger på http://omstil.blogg.se/ och rekommenderas varmt!

Kommentarer
Postat av: Ivnuk Suupercøllidr

Här var det då aktivitet. Jag hoppas ju på lite bilder till nästa inlägg. : )

2009-02-21 @ 23:25:58
Postat av: Amanda

Petra du är så himla duktig!

2009-02-22 @ 12:33:51
URL: http://queenpanda.blogg.se/
Postat av: Febe

Sjukt duktigt av dig att sy så mycket för hand, men kul att du har "upptäckt historiskt korrekt" vad gäller medeltidskläder :-)

2009-02-22 @ 13:56:17
URL: http://dryaden.blogg.se/
Postat av: Christel

Menar du att min korsett faktiskt blev klar före din?! :)



Måste få se bilder på dina nya projekt. Verkar mycket intressant. Jag börjar nästan få idéer jag med. (fast har annat jag ska avsluta innan jag får påbörja något nytt)

2009-02-22 @ 15:23:21
URL: http://kirvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback