Uppdatering efter en lång tids bloggkoma

Hej, mina kära läsare. Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag inte har gjort något vettigt här på sistone. Det har helt enkelt varit pissmycket att göra med skolan, på fritiden och om det mot förmodan skulle finnas någon tid däremellan. Full ös, medvetslös, och det kanske är ett ordval som passar ganska väl in. Jag har skrivit en del, utvecklat en del texter och visor jag skrivit förut och varit allmänt kreativ. Första terminen av skolan går snart mot sitt slut, men innan vi får sluta har vi massor av roliga grejor att göra. Imorgon kväll ska vi ha konsert, hela klassen, på ett ställe i Göteborg som heter Kustens Hus, Visans Vänner i Göteborg's högsäte, enligt Hanne. Så, dags att visa upp sig lite, och i mitt fall med en egenskriven, ganska ny visa som jag kallar Vintervisa Vid Nyårstid. Det ska bli otroligt spännande att se vad man kan ge publiken på ett sådant här ställe, ska göra allt i min makt för att hålla uttrycket så ärligt och enkelt som möjligt.

På fredag ska vi ha ett litet luciatåg för skolan, och ni kan själva få gissa vem som ska bära kronan... Var och inhandlade en ny särk idag, konstigt nog hade jag ingen över. Om tiden funnits kanske jag hade ansträngt mig och sytt en egen, men jag har ingen symaskin och ingen ork riktigt. Men, tanken var god, kantänkas.

Sedan efter allt på fredag är det dags att styra kosan söderut, mot Småland och lilla mamma till lördag kväll. Så, kortvisit visserligen, men det blir skönt att komma hem. Marsvinen ska få åka med ner och stanna till att vi åker hem igen efter julen.

För att uppdatera lite om allt möjligt, kort och koncist;
- Peter är död sedan ungefär två veckor tillbaka. Alltså, Peter, vår häst som blev tjugosju år gammal och som varit dålig i många år. Vet inte hur det kommer kännas att åka hem, men det måste göras. Han var gammal.
- Marsvinen mår bra, Fido som hade tappat lite vikt, har gått upp igen och de verkar må bra alla fyra.
- Pär är precis nyklippt, för några timmar sedan, och är glad över sin nyinköpta actionkamera (google it...)
- Dreamhack gick förbi smärtfritt, det var några av banden som spelade som jag gillade, Concrete Society bl.a. Check them out!
- Turbo är också pigg och glad, när jag tog in honom tidigare i kväll stod han och mumsade glatt på lite hö och stoltserade med ett löv i manen. Tjusiga lilla pållen. Är på jakt efter en bra medryttare som vill ge honom lite uppmärksamhet, får se om jag hittar något.
- Själv? Jo, jag mår bra. Nyvaccinerad mot svininfluensa (julskinka, någon?) och lite trött av allt som ska göras innan jul. Men det är luugnt. Har åtminstone kirrat nästan alla mina julklappar. Det är det skönt.

Vill tipsa om lite alternativa julsånger också! Dan Anderson har en låt som heter Julvisa från Finnmarken och den texten är riktigt vacker. Dan Andersson generellt är en bra textskrivare (eller.. var, han är ganska död sedan väldigt många år). The Real Group har en julskiva som också innehåller en massa bra, annorlunda jullåtar. Julvisa från Bohuslän är som en förenklad version av Staffan Stalledräng, och antagligen äldre, väldigt fint.

Nu ska jag dricka ett glas mjölk och ojja mig åt mina värkande leder. Damn you, vaccinet, haha...

Vill avsluta med några fina rader ur Dan Andersson-visan jag nämnde däruppe (som har undertexten "Att sjungas till mörkt öl"):


För den hårdaste skaren, och bittraste vinden

Det fattiga folket som slåss  för sitt bröd
För dem som i armod blir hårda om kinden
För dukade bord och för slädar vid grinden
För sårfyllda kroppar och läkande död
(...)
För dem och för jorden, för himlen och oss
Våra stop vi höja, kamrat.


Kommentarer
Postat av: Josse

Välkommen tillbaka, du är saknad =)

Känner igen det där med tidsbrist...ibland önskar man att dygnet hade flera timmar helt enkelt =)

Du får säga till när det blir en längre smålandsvisit så får vi ses över en fika eller två.

Kramar!

2009-12-10 @ 07:13:13
URL: http://skywise86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback