Petra undersöker: Blueray

Ibland är jag nyfiken på saker jag inte vet vad det är och idag fastnade jag för uttrycket "blueray", i filmsammanhang. Så, google är din vän och jag skickade iväg en enkel sökning. När man googlar på just "blueray" så får man först upp en massa träffar på företag som köpt annonser, som säljer sk. bluerayspelare. Ett steg närmare svaret med andra ord. Så jag scrollar ner och hittar en engelsk wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc) det det beskrivs att Blueray helt enkelt är ett alternativ till DVD'skivor. Men på grund av att Blueray använder sig av kortare våglängd så går det att få plats med större mängd data på en Bluerayskiva i jämförelse med en DVD'skiva.

Så, kort och gott! Nu har jag lärt mig något nytt, wie.


Yin och Yang!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback