Recept på världens godaste fudge

Fick lite skäll för att jag är dålig på att uppdatera, och som lite plåster på såren kommer här Petras special-julfudge. Har fått göra den i flera år nu, tror det är sedan högstadiet någon gång och ända sedan dess har så gott som alla som smakat den gillat den. Ett gott betyg, skulle jag tippa. För att göra det hela lite roligare tog jag lite bilder när jag nyss gjorde en sats av det.. alltså inget färdigt resultat i det här inlägget, eftersom det måste stelna i ett par timmar innan man kan skära ut den i bitar. Bör nämnas att resultatet blir lite olika beroende på vilken sorts blockchoklad man använder, grundreceptet har mörk men jag har även testat annat. Med vit blir resultatet väldigt kola-aktigt och mindre fluffigt än med mörk. Ljus blockchoklad blir sötare än mörk så man kan dra ner lite på sockret om man vill. Också den blir lite mindre fluffig, men mer än vit. Sorten jag gjorde idag innehåll dessutom en liten skvätt Dooleys så resultatet blev nästan lite toffée-aktigt. Prova er fram vettja!

Ingredienser
1 dl socker
100 g mörk/ljus/vit blockchoklad
3 msk sirap
1 dl grädde
50 g margarin
1 dl  vaniljsocker (eller annan smaksättning)
ev. strössel/riven choklad som dekoration ovanpå fudgen

Då börjar man lite enkelt med att slänga ihop alla ingredienser utom margarin, vaniljsocker (har du annan smaksättning kan det oftast koka med) och ev. dekoration i en rostfri kastrull. Det får inte vara en teflonkastrull, för man ska använda elvisp senare och det är dåligt i en belagd kastrull...


Det ser inte jättetrevligt ut till en början!

Smeten ska koka (den ska fluffa upp sig riktigt ordentligt) i ungefär tio minuter. Man vet att den är färdig genom att man kan ta ett kulprov på den (man droppar några droppar smet i ett glas med kallt vatten och om smeten då går att rulla till mjuk kula, behöver inte vara jättefast alls, är det klart).

Ta av kastrullen från plattan och lägg i margarin och vaniljsocker. Efter det ska smeten vispas med elvisp tills den blivit ljusare och fluffigare, det ska bli kraftiga spår i smeten av visparna.

         
                                                                    Nackenchock!



Klart!

Efter detta är det dags att hälla upp smeten i en lagom stor form, jag brukar använda en lite mindre lasagneform med bakplåtspapper i. Blir lättare att få loss det då.


I formen!


I det här fallt valde jag att dekorera fudgen med riven ljus blockchoklad.





In i kylen att stelna, det tar några timmar. Sedan skär man den i lagom stora rutor, och voilá! Smarrigt julgodis!


Om man räknar bort decilitermåttet som används är det här all disk man får! Perfa!


Kommentarer
Postat av: Bunny

Vi skulle fotat burken efter att du lagt i dem där också! ;)

2008-12-22 @ 20:22:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback