Den svenska lyckan

Jag fick mig precis en rejäl tankeställare. Satt och surfade runt på youtube och trillade in på "Do They Know  It's Christmas" med Band Aid och likaså "We Are The World" med Live Aid. I en version av den förstnämnda så visar dom, i Videon, en bild på ett svältande barn. Smärtan som lyser igenom de ögonen visar på ett lidande långt över vad vi här i Sverige kan förstå, vi har inte en aning om vad det är som händer. Vi har i jultider så mycket konstiga problem. Vi har problem med att hitta rätt julklappar till folk som redan har allt, julskinkan vi köper kanske inte smakar för "den är så torr" och det är dyrt att skicka julkort. Ja, STACKARS OSS! Vår tillvaro är ju verkligen fruktansvärd.

Tror inte att vi ens kan föreställa oss hur en del människor har det i världen. Tänk att leva i en tillvaro där man inte vet vad som händer imorgon, om man kommer få i sig mat, om man över huvud taget kommer överleva. Tänk att vara så sjukligt mager att  man ser och kan räkna vartenda ben i kroppen? Då tar jag bra mycket hellre mina (enligt mig) hemska love handles.

Vi i-länder ligger bakom det mesta dåligt i världen. Det är hemskt, men så är det. Tyvärr är vi mycket bättre på att hantera konsekvenserna och anpassa vårt liv än vad de fattiga länderna är. Vi klarar av att det blir lite varmare/kallare/blötare hos oss. Men i Afrika, där det redan är torka och svält, hur klarar de av om det blir ännu varmare och torrare?

Nej, fy fan. Det är fruktansvärt. Jag har fått en djup insikt och den måste jag nu försöka komma på något att gör av. Håller på att kollar upp olika sorters volontärarbete, det kanske vore något att försöka satsa på i framtiden? Jag tror inte att jag vill vara frisör för all evig framtid och då är det väl lika bra att börja med framtiden nu? Mitt nyårslöfte ska bli att i alla fall undersöka vad jag har för möjlighet och sluta klaga på vad jag har. Jag har så fantastiskt mycket och en fin familj som älskar mig, och en massa vänner som bryr sig om mig. Jag har det fantastiskt bra, alldeles fantastiskt.

image69

It's Christmastime
There's no need to be afraid
At Christmastime, we let in light and we banish shade
And in our world of plenty we can spread a smile of joy
Throw your arms around the world at Christmastime

But say a prayer

Pray for the other ones
At Christmastime it's hard, but when you're having fun
There's a world outside your window
And it's a world of dread and fear
Where the only water flowing is the bitter sting of tears
And the Christmas bells that ring there are the clanging
chimes of doom
Well tonight thank God it's them instead of you

And there won't be snow in Africa this Christmastime
The greatest gift they'll get this year is life
(Oooh) Where nothing ever grows
No rain nor rivers flow
Do they know it's Christmastime at all?

(Here's to you) raise a glass for everyone
(Here's to them) underneath that burning sun
Do they know it's Christmastime at all?

Feed the world
Feed the world

Feed the world

Let them know it's Christmastime again


Jag säger inte mer. Tänk lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback