"Vilodag" el. "drömmen om värme, vår och vitsippor!" el. "att vara i ett kallt Finland."

Dag 3, söndag

Vilodag idag, otroligt ofantligt skönt. Vi sov länge, tror jag låg i åtminstone elva timmar. Sedan kravlade man sig upp, fick frukost av Mimmis otroligt snälla föräldrar och efter det har jag i stort sett inte gjort någonting vettigt. Vi fick middag vid halv fyra-snåret, vi åt något så exotiskt som sk. ”knackkorv”. Finskt, ja. Gott, helt okej. Snällt, verkligen.

Sedan gick jag och Elsa till stora staden Åbo och kikade litegranna, jag köpte ett vykort till mamma som jag ska skicka hem, en dricka och en billig necessär innehållandes både duschkräm och deo. Så, nu kan jag lukta ännu godare OCH ha ordning på mina badrumsgrejor. Stor win, som vi säger på internet, haha. Det mesta gick i den där finfina saken. Bra jobbat, palmolive.

Nu återstår att se om vi ska repa något, ärligt talat är jag inte så pepp. Borde gå ut och se om jag kan få låst bilen, låset bråkar lite när det är så kallt ute som det varit här.  Men urk, jag är så trött på kyla. Vill ha vår och värme och vitsippor nu.

Imorgon ska vi spela på ett äldreboende här i krokarna, och det blir nog roligt tror jag. Det är fantastiskt kul att höra människor prata här, jag kan nästan börja fnissa åt dialekterna. Den finlandssvenska dialekten (det är en dialekt och inte en brytning har jag lärt mig nu) är så himla rar. Och jag har börjat lära mig finska… eller inte. Det enda jag kan förstå är ord som är i princip samma sak som svenska saker, typ ”salmiak” och ”choklad”. Fråga mig inte varför jag tar upp just de orden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback