Resedagbok

Dag 1, fredag

På Finlandsfärjan nu. Det bar iväg från Kungälv idag vid cirka halv tio-tiden, lite extra luft i däcken och annat skoj som måste ordnas när man har maaassor med packning, som vi har. Men det gick, precis nätt och jämt. Lite tetris sådär. På vägen hann vi med både att köpa polkagrisar, äta mat i Nyköping och dessutom tanka litegranna. Bilen har bara dragit ungefär 0,8, hur bra som helst med tanke på mängden bagage vi har.

Vi kom fram till Stockholm ungefär kvart över fyra-halv fem. Vid fem hade vi vänt, kört tillbaka sträckan vi körde fel och därefter hittade vi enkelt, konstigt nog, Viking line-terminalen. Helt fantastiskt. Vi blev informerade om att vi inte kunde checka in före klockan kvart i sju, så de två timmarna slog vi ihjäl lite hastigt och lustigt. Och jag körde på båten på färjan, kors i hela helvete vad läskigt. Men det gick, men lite hjälp från några (ganska o)vänliga finska killar/gubbar som stod och viftade ombord oss. Men de är väl som finnar är, korta till sättet och gör saker som man ska. Därmed bastu.

Efter att vi bytt om lite i vår nya bostad, den minililla hytten, gick vi för att hitta mat och kanske annat. Det blev tapas, som var heeeelt fantastiskt gott, och en liten sväng i taxfree’n. Inte helt tokigt, men jag köpte inget speciellt, mer än godis och vatten. Alltid detta godis, men jag rår inte för det. Får ta tag i beroendet igen när jag kommer hem.
Saknar Pär och matsvinen, och är spänd inför framträdandet imorgon. Det blir nog bra det här!

Dag 2, lördag
Nu sitter jag hemma hos Mimmis föräldrar i Åbo, Finland, och vilar mig i det underbara rummet som hennes mor har gjort iordning åt oss. Vi har det hur lyxigt som helst och har egentligen haft det ända sedan vi steg upp i morse. Åt frukostbuffé längst fram i  båten, såg över alla isflak (det är myyyycket is i Östersjön) och tittade runt litegranna allmänt på båten. Sedan tog vi oss ner på bildäck, satte oss i bilen och kom ur båten som typ tredje bil. Finsk mark! Herrejisses, vad spänd jag var. Men, det ser i stort sett ut som Sverige, fast med vissa språkliga ändringar, som jag inte förstår… men det är väldigt många som pratar svenska, och det är SKÖNT. För finska går inte att förstå sig på, förutom självklara saker.

Sedan åkte vi, något försenade, till vår spelning på hotellet i Pargas. Det blev en ytterst blygsam publik, men med ett betydligt mindre blygsamt bidrag till vår reskassa. Vi är så tacksamma! För att inte talas om Mimmis underbara familj som verkligen har tagit emot oss med öppna armar. Stor tumme upp för Finland såhär långt, vi har nyss suttit och pratat och skrattat och druckit te, en låång stund. Så roligt har jag inte haft på bra länge.

Imorgon är vi lediga, ska väl kila på stan en liten runda och viiiila. Det sistnämnda ser jag fram emot. Visserligen det andra också, men att få sova ut… underbart. Töntig som jag är, tog jag med min egen kudde så jag sov till och med bra på 70cm brits på båten. Underbart, somsagt.

Har filmat litegranna, får se om det på något vis går att få in det i datorn.

 

Ursäkta lång text, det är lika mycket för min egen skull som andras som jag skriver detta. Det är så roligt att vara på turné! Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback