Visfilosofi och medeltida kläder

Åh, vilken underbar dag det har varit idag. Vi har en kvinna från Visarkivet i Stockholm på besök i skolan, Karin Strand heter hon, och hon har idag berättat för oss om medeltida ballader (!) och skillingtryck. Vi blev även uppdelade i grupper och fick arbeta med varsin medeltida ballad, som skulle framföras inför klassen. Jag hamnade med mina undebara Alexandra och Per. Och bara det gjorde givetvis hela min dag, vi hittade dessutom en rolig visa om en gris. Sedan, mitt i repetitionen, utbrast Alexandra; "Vi ska inte springa upp till teatern och låna lite tidsenliga kläder också?" Och då klack det givetvis till i mitt medeltida hjärta och en halv minut (typ) senare var vi på väg hem till mig för att hämta lite olika grejer. Jag lyckades klä upp Alexandra bra och Per hjälpligt (med tanke på hur lite killkläder jag har) och det var helt otroligt roligt. Sedan lockade vi till skratt när vi uppträdde bara pga. Pers coif, haha. Riktigt skoj.

Sedan pratade vi lite om skillingtrycksvisor och vi fick en uppgift till imorgon; att skriva en modern skillingtryckstext, med en modern/välkänd melodi och med ett modernt ämne, men med det sättet att berätta på.

Roligt, roligt. Och kvällens händelse blev en Dan Viktor-konsert i Surte. Jag gillar Dan Viktor. Tack, Dan, för det du skrev på skivan, om du mot förmodan skulle läsa det här.

Nu är det snart dags för sängen.

Vad min skillingtrycksvisa ska handla om förresten? Polens president...

Kommentarer
Postat av: Alex

Ja, det var skoj! Synd att jag missade Dan-Viktor på kvällen bara :( Men förhoppningsvis kommer det väl fler chanser! Blev för övrigt ingen skillingtrycksvisa för mig, men jag börjar åtminstone få lite ordning på min halvtimme :)

2010-04-28 @ 22:38:29
URL: http://lallexalex.blogspot.com
Postat av: Febe

Jag vet inte vad jag skall säga om att ens tänka tanken på att skiva en visa om Polens president, det måste finnas något bättre att hitta på en visa om-kronprinsessans kommande bröllop kanske.

2010-04-30 @ 17:11:19
Postat av: Petra

Febe, det var en väldigt klar tanke bakom! Skillingtryck handlade ofta om nyheter och ond bråd död, jag tyckte det passade in fint i temat :)

2010-04-30 @ 22:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback