Kreativt

Så, här kommer först och främst några bilder på mig och min fina nya nålbundna mössa. Den är ganska löst bunden insåg jag när jag skulle tova den, kanske ingenting för svinkalla vintrar men den kommer bli go som sjutton nästan höstlajv jag beger mig till.





Sedan har jag även påbörjat ett par nålbundna sockor, men inte kommit någon nämnvärd vart. Kände mig dssutom sugen på att börja sy något på riktigt, men inte tillräckligt ambitiös för att börja med cotehardien (som jag för övrigt måste kika över mönstret på igen, måste justera ärmhålen och rita ärmar)  så därför satte jag mig ner för att rita ett mönster till en hätta med knäppar fram. Tog fram metern av det bruna tyget jag haft liggandes. och klippte ut en höger- och en vänstersida. Även några kilar fick stickas till.


En väldigt rakt utritad version av struthätta, tanken var att se hur lite tyg man kan utnyttja för en full hätta (utan strut förstås).



Närbild på sömmarna i de två kilarna på baksidan, sydda med förstygn med vaxad lintråd och, som ett experiment, väldigt smal sömnsmån. Leve tyg som inte rispar upp sig!

To be continued... Imorgon blir det förmodligen träff med medeltidsföreningen, första gången! Win!



Kommentarer
Postat av: Febe

För att vara första försöket blev mössan riktigt bra! Jag lovar att mitt första försök var betydligt värre. Om du tovar den så kan det defenitivt bli något för riktigt kalla vintrara, annars får du köra på en pälsmössa.

2009-05-17 @ 10:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback