Slutligen; Brun klänning, färdig!

Sådär, äntligen har jag fått tummen ur och gjort färdigt den bruna klänningen jag lade upp en sneak peak på. Som vanligt jobbar jag bäst när jag har flera projekt på gång (när jag syr på det ena blir jag less och då känns det andra lättare... en mästare på undanflykter med andra ord.)
 
Nåja, den här klänningen är gjord efter nästan samma princip som min gråa klänning (den som man kan titta på här); två stycken fram, ett enda stycke bak (istället för två), fyra kilar och två ärmdelar. Som jag skrev om i mitt förra inlägg så har den femton knappar i var ärm, ungefär till armbågen och tio snörhål på varje sida från mittkilen fram och uppåt. Snörhål och knapphål är förstärkta med en remsa oblekt linne.
 
 
 
På bilden bär jag min vita underklänning under klänningen, och den får plats helt okej. Dock är inte den tillräckligt urringad i förhållande till den bruna klänningen. Passformen är numera helt okej, efter mycket justeringar. Den går nog till och med att jobba i! Tack och lov. Jag har lagt alldeles för mycket arbete på den för att inte kunna använda den. En liten sur grej dock; jag kan utan problem få på och av mig den utan att snöra upp. Slöseri med arbete. Men nyttigt att ha gjort.
 
Så, färdig. Skönt. Och så, till det historiska. Den här modellen på klänning är vanlig i den här perioden (slutet 1300-tal, början 1400). T.ex kan man titta på den här bilden på sidan som heter Roman de la Rose; LouisXV heter boken man kan titta i. Sidan 164. Det är ett franskt manuskript ifrån 1405 om någon undrar. 
 
 
Själv kan jag inte avgöra riktigt hur jag tolkar bilden ovan. Precis mitt fram på klänningen syns en mörkare rand som jag kan bestämma mig för om det är en öppning där som kan antas är snörd, eller om det bara är konstnären som har skuggat på det viset. 
 
Mitt andra projekt som ligger och skaver just nu är en renässansinspirerad balklänning inför en frackfest Carnis ska ha efter föreningens årsmöte i mars. Den är i rött bomullssammet, spännande va?! Ingenting jag brukar sy, men kul blir det med största sannolikhet.
 
Sådär. Det var på tiden att jag bröt bloggtystnaden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0