Sammetsbalklänning

 Ja, nu när jag redan påbörjat min resa upp ur världens (nåja) längsta bloggpaus kan jag lika gärna skriva en rad om ett annat projekt som inte har med medeltiden att göra. Skrev i förra inlägg om den; min röda sammetsklänning med inspiration av italiensk renässans. Jag kom över en massa sammet väldigt billigt i höstas och tänkte ge mig på att göra en dräkt per århundrade mellan år 1000 och 1900 typ. Sedan hur exakt det blir vet jag inte, men planen är att göra någorlunda schyssta replikor av målningar etc.
 
Märk dock att det här inte är min 1500-talsklänning, mestadels ett fantasipåhitt. När jag sedan syr på riktigt kommer jag dock titta på den här bilden. 
 
 
 
Tycker den är lagom avancerad och verkligen jättefin. Egentligen ville jag köpa ett rödare sammetstyg, men det fanns inte så då fick det bli mer åt det vinröda hållet. Men det gör ju ingenting.
 
Såhär ser mitt hittepåprojekt ut än så länge:
 
 
Lite dålig bild, och kjolen ligger rätt dåligt på underkjolen (fick lära mig att det heter "styvkjol"), så det får nog bli en till kjol emellan, om jag hinner och orkar. Livet ska snöras, men jag struntar nog i långa ärmar tror jag. Det får bli en vit blus med hellånga ärmar iaf. Och kanske lite mer urringat än vad som är korrekt, det är ju trots allt tänkt att vara lite modernare. Nu behöver jag sy en höftrulle, en blus somsagt samt fålla lite här och var. Men det är inte SÅ mycket kvar. Skönt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0