Nålbundet till vänner

Nu har jag precis gjort färdigt två par nålbundna sockor, i två helt olika storlekar... Båda är bundna i mitt favoritgarn, ofärgat (men från olika sorters får) "Shepherd's own chunky" som jag av en händelse sprang på i höstas.

Det första paret påbörjades i våras, och är tänkta som en försenad födelsedagspresent till min vän Magnus. Det har varit lite meck med dessa då mannen ifråga har större fötter än jag bundit för tidigare, och det har varit lite justeringar längs med vägen. Nu verkar de dock ha en shysst passform och jag betraktar dem mer eller mindre som färdiga. De fick en dusch rödvin i Italien, men detta har avhjälpts med vitt dito. Garnet är lite grå-beige sådär.

Här syns de på mina fötter, som är ungefär tre-fyra storlekar för små. Dock skulle det säkert gå att tova in dem så att de passade mig om jag ville!

 

Nästa par är till Febe, ett beställningsjobb. Hon började själv nålbinda för inte så länge sedan, men uppskattade inte att behöva göra tån och konstaterade att det är lättare för henne att låta mig göra dem åt henne... och det stämmer ju. Dessa är gjorda i brunt garn med samma ljusbeiga som syns ovan som ränder. Dessa har tillverkats i Morimondo och det är hennes pojkvän som har bestämt hur många ränder det ska vara på dem, för att matcha hans. Fint va?

 

 

Här syns de på mig som har några storlekar för stora fötter, och de sitter som en smäck på mig. Tror att det kommer bli perfekt på Febe när hon får tovat dem litegrann, och då blir de dessutom tätare och varmare!

Det ska göras fler strumpor framöver, har åtminstone ett par beställt som väntar. Jag har beställt mer garn också!

 


Kommentarer
Postat av: Febe

Mycket nöjd med mina, lite extra utrymme i tån är det fortfarande men jag tror det blir jättelagom när jag har gått in dem!

2011-05-29 @ 19:20:21
Postat av: Kajsa Persson

Hej hej vad spännande dina inlägg verkar vara. kommer med all säkerhet läsa lite mer. :p Hoppas du har en rolig dag =P

2011-06-30 @ 09:13:19
URL: http://jade.se/reseguide
Postat av: lisa

Var hittar du garnet?

2012-02-26 @ 21:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0