Knäppning på grön cotehardie

Nu har jag påbörjat det mest tidskrävande arbetet med att sy en cotehardie; knäppningen. Den ska knäppas hela vägen fram, det lär stanna på ungefär 45 knappar, och i nederkanten på ärmarna. Kanske tio i varje ärm, jag hade varit väl pessimistisk och trott på ett nittiotal i slutändan. Nu blir det bara 65 om jag räknat rätt. Med hjälp av ett stämjärn går det enklare än det gör när man klipper upp knapphålen för hand, och alla hål blir lika stora. Ett stämjärn, något att ha bakom (i mitt fall en klump aluminium) och en slägga made my day. Tre lager tyg är just där knapparna/knapphållen är; dubbelt grönt ylletyg med en remsa oblekt linne emellan för förstärkning.

Ett utstansat hål.


Lite kastade stygn runt, med dubbelt, entrådigt ullgarn. Ju jämnare desto bättre, gärna jämnare än på bilden... Hålet är ungefär 14mm långt så ojämnheter syns inte jätteväl i långa loppet.

Ett ganska jämt och hållbart knapphål!

24st, mitt fram!

 

Jag har kommit fram till att det inte är "tätast vinner" när det kommer till stygn som kantar knapphål. Syr man för tätt blir det för tjockt, hela knäppningen blir bullig och tämligen ojämn. Bara ett tips!

Snart hälften klart, får man väl säga!

När jag är klar med knapparna fram och i ärmarna ska jag fålla halshål, nederkant, sy fast förstärkningsremsorna i linne samt fälla sömmar. Mycket jobb kvar, men det är ändå knapparna som känns som den största utmaningen.

Full fart framåt!

Kommentarer
Postat av: tove

Hej! jag håller med! Hålen och knapparna är fruktansvärda. Jag får alltid ont i händerna och lederna när jag ska sy dem. Just nu bävar jag för att sy knappar och hål i framkant på min nya moy bog.

För att göra hål har jag en rolig sak, nämligen en gammal knapphålssax som jag ärvt av min mormor! googla bilder så får du se hur en sådan ser ut! de är underbara!



Rolig blogg, det är kul att titta in och få inspiration! :)



Ha det bra!

Tove

2011-05-01 @ 23:33:14
Postat av: Febe

Stämjärn är ju supersmart! Skall testa detta när jag får för mig att ge mig på något med knappar.

2011-05-02 @ 08:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0