Heliga Birgittas kvejf

Kunde igår inte längre låta bli att börja pilla med en hätta som jag ett tag funderat på. Det rör sig om en sk. Birgittahätta, en form av kvejf som bars av just Heliga Birgitta. Olika personer på Historiska världars forum har skrivit ganska mycket om den, och jag vill givetvis inte vara sämre än att jag också försöker göra en. Till saken hör att jag i fjol försökte göra en sådan, men som misslyckades och blev på tok för liten, så den skänktes kort efter dess färdigställande till Anni. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände med den.

Men nu när vi började prata med Carnis, och framför allt Martina, fick jag se hennes hätta som inte ens hade band på sig, och när jag testade den på mig så satt den verkligen som en smäck. Fick låna hem den och har tillsammans med Febe bestämt att sy varsin sådan in ett gammalt fint linnetyg (en linneduk) hon hittat hos sin far. Men igår kunde jag somsagt inte längre vänta, utan klippte ut en hätta i ett vanligt linnetyg jag hade liggandes. Man kan ju ha flera!
Det här är två varianter av hur den bärs som jag gillar.





Här är den varken fållad eller har några ditsatta band (vilket jag tänker sätta på mig till skillnad från Martinas som somsagt var bandlös.)

Den är sedan tänkt att bäras under huvudlinet, att fästa i t.ex. Jag som har ganska mycket hår, och dessutom på utväxt, känner att det här är en strålande sak. Och till och med min hätta, som ni ser är långt ifrån färdig, sitter bra när jag pluffsar i mitt hår i den. Kanon.

Uppdatering!





Nu har jag kantat hättan! Som synes på den översta av de två bilderna hänger hättan ner ganska långt i nacken och visar pannhåret när jag bara knökar i håret utan att fläta och fästa det. Tror dock det ordnar till sig när jag gör en ordentlig håruppsättning under, samt när mitt hår fått en mer respektabel längd.

Det som nu är kvar att göra är att förlänga de två ändarna på kantbandet så att de kan bilda den obligatoriska åttan som sedan blir den tjusiga utsmyckningen på hättan (se högra bilden på länken tidigare i inlägget)

Känns skönt att snart vara klar, det var visserligen inte ett speciellt stort arbete, men ändock!


Kommentarer
Postat av: Madde

Stiligt! Försökte mig också på en sån i våras, inspirerad av alla på HV, men var lite för ivrig så min ser ut som ett vitt linnemissfoster med svans istället för nåt som skulle suttit på ett helgon..:P

2010-07-28 @ 12:45:40
URL: http://hrafninn.blogg.se/
Postat av: Peter & Maria

Hej hej Petra! Det verkar ju som om hättan kommer att fungera fint!

2010-07-28 @ 13:34:23
URL: http://www.indemejarecristi.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0