Lila cotehardie några år senare.

2010 sydde jag min första helt handsydda klänning; en lila/vinröd cotehardie med knappar i ärmar och mitt fram, mina första seriösa knapphål. Och, det syntes. Den är fodrad med grönt lille och jag hade matchat med knapphål sydda med grönt garn. Väldigt tjusigt, inte. 
 
Klänningen är sydd efter instruktionerna på la cotte simple, och minst sagt tight. Första gången jag använde den på ett lajv bkev jag knockad och när jag gracilt föll till marken spräckte jag tyget i ärmhålan. Trodde att den var för tight för att jag skulle kunna komma i den igen. Dock visade det sig att jag visst kunde ha den och då renoverade jag den, fixade nya knapphål fram och lite annat småpyssel. Fick skarva dit en ny bit tyg mitt fram, men eftersom den ändå inte är korrekt tyckte jag att det är okej. De nya knapphålen är sydda med rosa, entrådigt ullgarn. 
 
Idag tog min lillebror Rickard några bilder åt mig, dels till en grupp på Facebook och dels som dokumentation här på bloggen. Så, håll till godo! Lila klänning, version 2!
 
 
På bilderna bär jag också min vita särk sydd av linnelakan, bältet med spännet som Roger gjutit, bältesväskan med fågeln, birgittahätta, vitt halvcirkeldok i hampa samt slutligen den rosa hättan som ännu ej fått sina knappar. Lite prylar har man allt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0