Bältesväska

Har länge funderat på att göra något mer avancerat att ha som bältesväska och till slut föll alla delar på plats. 
 
Motivet är inspirerat av en bonad från (troligen) tidigt 1400-tal, bilden hittade jag i "Medeltidens ABC". 
 De svarta fåglarna gillade jag och gjorde en enklare kopia av, med lite färre detaljer etc. Därefter klippte jag ut siluetten i ett brunt ylletyg och lade ett blått tyg bakom. Det syddes sedan ihop med grönt ullgarn. 
 
Väskan är fodrad med blekt linnetyg och kanterna är sydda med en slags flätkantningsteknik som man kan lära sig här: http://m-silkwork.blogspot.be/2007/04/finishing-seams-of-14th15th-century_29.html?m=1
 
Och det färdiga resultatet!
 
 
 
 
 
Jag är nöjd med resultatet om än (som vanligt) inte jättenöjd! Kantningen gjorde mycket för den färdiga känslan, det ska jag använda mig av på fler saker!

Kommentarer
Postat av: Martina Törnqvist

Den blev ju jättebra! Ser väldigt medeltida ut tycker jag!

2013-07-29 @ 20:50:39
URL: http://bomaerkt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den blev ju jättebra! Ser väldigt medeltida ut tycker jag!

2013-07-29 @ 20:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0