Eureka, hon syr igen!

Ja, kort efter barnafödandet så slog det till, suget.

När jag insåg att jag utan större problem återigen kommer i min gråa klänning så blev jag så lycklig att jag gjorde en toile av just denna och påbörjade ett nytt projekt!

I Visby i somras köpte jag ett ljusbrunt tyg av Kerstin på Medeltidsmode och det har nu fått bli en ny dress åt frun. Det består utav ett helt bakstycke, ett delat framstycke, två ärmar och fyra kilar från midjan; en fram, en bak och en i vardera sidan. Alltså ungefär som min gråa, fast med bara ett stycke bak. Den ska ha snörning mitt fram och knappar upp över armbågen på ärmarna. Mycket att pyssla med, och det passar mig perfekt. Har även tänkt att göra en ny grej i fållen, bland annat Linda och Karin i Carnis har gjort det; Man gör med flit klänningen för lång och genom att vika fållen och sy ihop den så får man något som liknar en volang längst ner på klänningen. Så sliter man på den nedersta fållen ett tag, och när den är för sliten skär man bort en bit, tar bort sömmen och släpper ner lagom mycket tyg innan man syr ihop en sådan söm igen. Smart tycker jag! Och eftersom jag aldrig vågar sy en klänning i rätt längd från början så får jag, hur jag än gör, alltid en på tok för lång klänning, och då är det här ju ett perfekt sätt att utnyttja detta.

I dagsläget har jag sytt ihop alla delar och fällt sömmarna i kjolen. Nästa grej är att fälla ärm och sidsömmar och därefter ska jag börja sy knappar, knapphål och snörhål. Halsringningen och fållen får bli det sista.

Därefter ska det bli en överklänning i ett naturbeige, tjockare ylle.

Och givetvis måste lillskruttan (för er som inte vet är hon ungefär två månader gammal och heter Peggy) ha en medeltidsgarderob. Men det blir senare.

Over and out for now!


Kommentarer
Postat av: b

Hurra! För att du börjar blogga igen :) Och grattis till bebisen! Ska bli roligt att få läsa om dina projekt igen!

2012-07-27 @ 01:14:38
Postat av: Erica

Hej! skulle du vilja följa/kommentera/titta på min blogg? Fin blogg du har! :)

2012-08-10 @ 11:41:07
URL: http://fotografenerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0