Kvinnohosor

Mitt första mer "HK"* projekt påbörjades för lite drygt ett år sedan, och detta med ett par kvinnorhosor, inspirerade av den här sidan. Först syddes en toile som nålades in efter benet. Sedan användes det helt sonika som mönster, och det klipptes ut i tyget som syns nedan, ett tunt ylletyg.



Sömmen är, som ni ser, på baksidan av benet och under foten, samt runt där foten är som bredast. Det sägs att man kan göra hosor i ett enda stycke, men jag ser inte riktigt hur det skulle vara möjligt. Nåväl, det får bli nästa projekt. Eller åtminstone nästa gång jag gör hosor.


Slutresultatet! Senare gjorde jag ett par strumpeband med flätade ylleremsor, en kedjefläta som sedan tovades ihop litegrann.




Överkanten på hosan är förstärkt med en rema linne, något jag kanske inte kommer göra vid nästa par. Till nästa par lär jag dessutom göra själva hosorna snäppet längre...

 



Kommentarer
Postat av: Helena

Varför syr du inte bara på en bit ylle överst om de blev förkorta. Möjligt att du inte har av samma tyg kvar, men skarvning var valigt och nog hittar du något som åtminstånde är åt samma håll.

Desutom sä är det ju inte brukligt stt visa så mycket ben att man ser den delen ;-). Hellre att man kan använda dem!

2012-01-18 @ 12:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0