Grå ylleklänning

Sydde en gång för många år sedan en klänning i grått ylle, efter principen som anges i Sofias Ateljé-mönstrena som florerar flitigt i medeltidssammanhang, i vart fall inom mindre seriösa sådana. Återigen, i fjol när jag började intressera mig för mer korrekta saker bestämde jag mig för att sy om den här klänning så den blev "riktig". Sagt och gjort.

Den såg från första början ut såhär (lite svårt att se kanske).



Dvs, ingen passform, ärmarna var bara hastigt ihopsslängda och inte ens uppfållade osvosv. Ingen höjdare alls. Så, i fjol satte jag mig ner i sällskap av min gode vän sprättkniven och gav den en ordentlig omgång. Av ärmarna som förut varit vida och lösa syddes nya, nu med S-ärmkulle och alltihopa syddes ihop med vaxad lintråd och samtliga sömmar fälldes. Resultet ses nedan.



Nu återstår bara att försöka sätta någon slags period på den... antar att den gråa färgen är okej, eftersom den inte ser färgad ut utan snarare kommer ifrån just gråa får. Någon som har lust att ge ett utlåtande?



Och här är lite rent kuriosa, beklagar gitarren, en bild från när jag uppträdde med en berättelse om en trubadur inför min klass på Nordiska Visskolan i våras.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0