Cotehardie för en trubadur

Har under cirka ett halvårs tid arbetat med en cotehardie, modell sent 1300-tal, och lyckades för någon månad sedan färdigställa den. Den är gjord efter metoden som finns på Cotte Simple, dvs med fyra paneler, två ärmdelar och fyra kilar. Dock delade jag kilen fram eftersom jag ville ha ut så mycket vidd som möjligt ur tyget jag hade. Vidden blev inget problem, kan jag väl säga med facit i hand...


Innan framkilarna kom i.



Den är knäppt både fram och i ärmarna (som är ohälsosamt tighta, har jag börjat ana efter viss användning).


Fuskade lite och satte ett grönt linnefoder i livet och i nedre halvorna av ärmarna. Jag är egentligen ganska starkt motståndare till färgat linne, men i det här fallet kunde jag inte motstå färgkombinationen mellan det lila yllet och det gröna linnet.

Vid blev den.


Så här såg den ut innan de sista justeringarna gjordes; framkilen syddes om litegranna, fodret i livet lossades i nederkant för att inte synas så mycket som det gör på bilderna samt att urringningen formades om lite för en jämnare linje.


Kommentarer
Postat av: Tina

Oj vilken härlig klänning, om ändå jag kunde sy!! Kramis

2010-11-20 @ 08:13:33
URL: http://colouredgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0