Knappknäppt

Nu har jag spenderat någon timme i en bil, och för att vara lite tidseffektiv började jag sy knappar. Då underärmar och hela fronten på cotehardien ska knäppas lär det behövas bortåt åttio-nittio knappar om jag räknar på en höft. Så, lika bra att sy för brinnande livet. Nu tänker jag visa hur jag gör knappar.

Jag börjar med att klippa ut kvadratiska tygbitar av samma tyg som cotehardien ska sys av, i det här fallet kanske... 3,5x3,5cm eller något sådant. Sedan klipps hörnen bort så att det blir åttakantiga bitar.



Därefter tar jag en nål och trär med vaxad lintråd, enkel i det här fallet då den här tråden är ganska rejält tjock. Det är skönt med rejäl tråd när man syr knappar!

Sedan syr jag förstygn runt lappen...



 


... och drar sedan åt och pressar ner sömsmånerna inåt, så att det blir som en liten skål nästan.

Sedan syr jag fler förstygn runt, nu längre ut, och drar åt igen.


Sedan syr jag några stygn rakt över, för att få knappen att hålla ihop. Så hård som möjligt vill jag ha den, och sparar sedan tråden som blir kvar för att ha att sätta fast knappen på plagget med.

Sådär, bara sjuttioåtta stycken kvar... Och så knapphål på det, mer om det en annan gång.


Kommentarer
Postat av: Andrea

Ja gud och jösses vad hemskt det är. Jag gjorde ju så på min senaste cotehardie (knappar i ärmar och hela vägen fram). Jag tror inte att jag blev färdig med knapphålen förrän ett par månader senare. :P

2011-04-12 @ 22:10:55
URL: http://andrea1700.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0