Ett äventyr i annan tid

Åh, jag har ju helt glömt bort. I höstas så blev jag hastigt och lustigt (nåja, åtminstone lite) inkastad i ett 20-talslajv och då ägnade jag en del tid åt att sy något som ska likna en 20-talsoutfit. Mästerverket syddes i någon form av satinbalklänningsslirv, vackert mörkgrönt, och med svarta detaljer. Modet som rådde på 20-talet var som bekant ganska raka former, dvs. inte alls jag efter en graviditet. Men, det får gå ändå, tänkte jag.
 
Klänningen jag sydde var av enklast möjliga modell; livet bestod av fyra raka delar (två fram och två bak) och kjolen var en kvadrat med hål i mitten, så att det blev en flikig effekt. Utöver detta satte jag en svart spets i v-ringningen, ett svart brett resårband och en stor satinrosett på höften och matchade sedan med svarta långa handskar, flera rader med pärlshalsband (tack Febe för lånet), rävboa (tack Febe igen) och världens skönaste svarta pumps med rem över foten. Huvudbonaden byggdes av ett smalt resåraktigt band, mer av den svarta spetsen, pärlor och några påfågelfjädrar. Dekadens, helt enkelt 
 
Den här bilden tog Pär när jag testade hår och smink, sminket blev bra men inte håret... Som synes på den stora bilden längst upp, som är från lajvet. Den är tagen av en utmärkt fotograf, Franz Feldmanis!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0