Nålfodral

Jag ska som jag skrev i förra inlägget iväg till Ekenäs i helgen, på ett medeltidsevenemang med hantverksinriktning. För att kunna sy där bestämde jag mig förut idag för att sy ett litet nåletui som ser mer korrekt ut än min nåldyna i plast och skumgummi, och gjorde en enkel variant som är lite inspirerad av Martinas. Den är sydd i ett mörkrött ylletyg och fodrad med oblekt linnetyg, med ett enkelt broderi i silkestråd (som jag hittade bland min farmors gamla sygrejer) och kantad med en enkel väv av entrådigt grönt ullgarn. Vet egentligen inte alls beläggen bakom, men det kändes som en klart trevligare sak att dra upp när man ska sy... behöver väl inte skylta med den kanske. Det är mest av en panikgrej, men jag tycker den blev fint. Garnet i kantningarna är klart grönare i verkligheten, min blixt sabbade helhetsintrycket.

 



 

Funkar säkert! Men jag tål absolut kritik!


Kommentarer
Postat av: Amo

Jag vet inte hur gammal modellen är, men ett äldre ord för ett syetui med den där formen är Marsma. Ofta finsn det också en liten ficka utefter den breda kortänden för tex sax, trådsurror etc...

2011-10-23 @ 20:26:35
URL: http://madebyamo.oden.st

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0