Inspirerad: Öppen hätta

Ja, vad gör man när man varit på årsmöte med en medeltidsförening och "äntligen" kommer hem för att vila? Jo, man blir inspirerad till att börja sy något nytt.

Valet föll på en öppen hätta, av typen som kvinnor bar. Skärningen är baserad på Herjolfsnesfyndet no. 76, alltså med en kil vid vardera axeln. Min tidigare hätta har en massa kilar, då jag vid det tillfället när jag började sy den inte visste riktigt hur man ska göra. Dock har jag fått beröm för den, och det har utan tvekan gått åt minilite tyg för att göra den, och den är ändå ganska stor.

Men åter till min nya hättan. Den är sydd i ett lite grövre ylletyg jag ärvt av Febe. Färgen är grön och jag bestämde mig för att ta spillbitar ifrån min nysydda blå klänning och lappa ihop ett foder. Kommer aldrig mer sy ett värmeplagg utan att yllefodra det, det är SÅ fantastiskt.

"Ansiktshålet" ska bli lite mindre i nederkant, där är det inte uppvikt ännu.

Funderar på att göra någon form av dekoration på den här, brodera kanske? Vet inte vad som är purjo riktigt, men något borde man ju gå att få till. Vem känner jag som är bra på prydnadsbroderi på bruksplagg?

 

Hjälp mig!

 

Nu lägger jag ner för idag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0