Badsärk a'la Tjeckien

Nere i Italien i våras blev jag inspirerad av en särk jag såg på Maria i AB, och nu när det började dra ihop sig inför Visby kände jag att jag gärna ville ha en likadan. Det var en ärmlös särk, och jag bad henne att få se vilka källor det finns på detta.



Dessa ska vara daterade 1370-1380 och komma ifrån Tjeckien.

På den första bilden ser det nästan ut som att särken är avskuren i midjan, men jag, och både Maria och Martina i Carnis, har tolkat det som ett bälte.

Mönstret blev enklast möjliga; ett fram och ett bakstycke, raka och så en kil i vardera sidan plus axelband.



Den är riktigt skön, och jag ser fram emot att kunna dra fram den att ha under klänningen om det blir varmt på Gotland.

 

 


Kommentarer
Postat av: Emms - En frisörs dagbok...

hejsan!

jag gillar dina kläder du har gjort och du verkar verkligen ha koll på läget när det kommer till äldre kläder och allt som har med det att göra.



jag ska göra ett arbete om medeltidens skönhet, hår, hygien kläder osv. Kan inte du ge mig lite råd och tips vad skillnaden vad mellan adel och bönder och lite om hår osv om du vet? :)

2011-08-04 @ 19:06:52
URL: http://capisce.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0