Bitvis jäkligt ohistoriskt.

Kom på att jag glömde visa vad som hände i Söderköping, bara på kul.


Såhär sprang jag runt, mestadels av tiden... (bilden är censurerad för att inte ta med bilder på personer som inte gett sitt tillstånd att jag publicerar dem här.)

 

... och när jag inte gjorde det slogs jag med pojkarna och såg ut såhär (för att komma till den ohistoriska biten):

 

Saken var den att det var för få stridande på plats och då man skrivit avtal med arrangörerna om ett visst antal så fick jag ställa upp som "kanonmat". Lyckades med viss möda ha ihjäl en karl andra dagen jag försökte, ofantligt trevligt.

Nej, kvinnor slogs inte på det här viset på 1300-talet och om de nu gjorde det var det antagligen mer av ett undantag än vanligt förekommande. Så se inte det där som seriöst reenactande, då det inte är trovärdigt.

 

Slutligen, en liten bild på mig och Febe. Den togs när vi, tillsammans med några Carniter, var nere på lajvområdet för några veckor sedan och försökte inspirera lite och ha kul. På bilden har jag Febes struthätta och hon har min knäppta, strutlösa hätta. Den gula klänningen med röda tippetsar tillhör Elisabeth i Albrechts Bössor, hon hade vänligheten att låna ut den till mig. Mycket trevligt, det var ruskigt kallt under lajvet!

Febe har sin gröna herjolfsnesklänning och en röd helvetesfönstersklänning. Jag bär på bilden en slöja som är fastnålad i två utåtbakade flätor, satt som berget en hel kväll. Väldigt intressant att det fungerade så bra.


Kommentarer
Postat av: Andrea

Ni var så fina på lajvet hela bunten. :*

Kul också med lite mer fin-folk. ;)

2010-11-28 @ 12:00:07
URL: http://korsvirke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0