Två dagars arbete

Igår och idag har jag ägnat åt att, igår i sol och idag inomhus i regn, sy om Irene Rotvälta-klänningen. Dvs, min gråa ylleklänning jag sydde när jag skulle spela häxan Irene Rotvälta, den där ärmarna aldrig blev helt klara. De har sedan dess (det är snart tre år sedan) varit långa, pluffsiga och allmänt ofixade. Nu har det blivit ändring på det hela. Den var förut sydd helt på maskin, utöver fållar osv.

Så, vad gjorde jag?

- Sprättade bort ärmarna.
- Gjorde om mittsömmen fram och sidsömmarna för bättre passform ovanför kilarna. Kunde ta bort säkert sex-sju cm i midjan, inte för att den varit jättetight förut heller, men ändå. Sydde de nya sömmarna för hand och sydde ner sömnsmånerna.
- Sydde om axelsömmarna och klippte ur ärmhålen lite. Sydde ner sömmarna.
- Tog in klänningen i svanken och precis nedanför nacken, sydde hela sömmen för hand och sydde ner sömmarna för hand
- Gjorde nya ärmar av de gamla, med s-kurva. Fick hjälp av Pär att nåla in armarna. Sydde ihop dem och fällde sömmarna.
- Fållade ärmöppningar och halsringning, bakre delen klippte jag ur något så urringningen blev djupare.

Så, nu är hela övre delen av klänningen handsydd, men inte nedre med alla långa sömmar och kilar. Ska göra klart dem någon gång om jag orkar.

Så, nya versionen av Rotvälta!


Kommentarer
Postat av: Febe

Hade du mer tyg eller gjorde du om armarna helt och hållet från de gamla?

Bra blev det i alla fall, något mer välsydd än rotvältas.

2009-05-28 @ 19:26:34
Postat av: Petra

De var ju väldigt långa sedan tidigare, men hade varit uppvikta sålänge... Så, jag skapade en S-kurva längst upp på de gamla ärmarna, sydde fast överdelen och nålade ärmen runt armen efteråt, så att säga.



Fick i slutändan kapa ungefär två cm i nederkant, så det var väl inte JÄTTEgott om tyg, men det räckte.



Tack och bock, jag är jättenöjd faktiskt! Nu måste jag bara fixa en särk som inte sticker ut i urringningen...

2009-05-29 @ 06:38:55
Postat av: Febe

Jag trodde faktiskt att de var lite för korta, men det verkar som om du var förutseende nog att inse att du skulle göra om den en dag.

2009-05-29 @ 20:20:08
Postat av: Amanda

du är så duktig du petra

2009-06-03 @ 13:09:31
URL: http://queenpanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback