En promenad bland sagorna

Idag sov jag lite för länge och låg och segade mer än jag skulle. Gick upp, satte mig med nålbindningen och tittade på delar ur Sweeney Todd på youtube, i nattlinne. Sedan fick jag lite dåligt samvete, som vanligt, för att jag är lat och marsvinen skrek åt mig. Så då bestämde jag mig för att hoppa i några träningskläder och gympadojor och ta en promenad. Tog av en slump med mig kameran och med en systemetpåse i fickan som grässamlare begav jag mig ut på min favoritrunda, en lummig skogsväg. Det slog mig att våren som jag prisade för någon vecka sedan är över, och har gått över knoppande försommar med ljusgröna färger överallt. Knäppte två bilder (av samma motiv av någon konstig anledning) och visst blir man inspirerad till sagor?


Sedan hem och mata marsvinen med mina nyfångade skatter (maskrosblad, gräs, klöver och kirskål), vilket de uppskattade väldigt. Därefter lagade jag en utmärkt god matpaj och satte mig ner med mitt fotoalbum för att skriva kommentarer, kändes skoj men mindre skoj att jag ibland glömt namnet på folk jag haft på bild. Får försöka komma på något.

En stund senare var det dags att bege sig till stallet i sällskap med Emma, tioåringen, och vi pysslade och fixade en del med Turbo, han fick komma ut på ridtur med henna på ryggen. Tänkte att om han har ont nånstans och därför inte vill komma in borde det inte kunna skada så mycket om en liten, lätt person red honom. Det gick bra, och han är så go. Därefter satt vi på hans fleecetäcke och fikade i hagen, Petras yngsta dotter gjorde oss sällskap med saften och bullarna. Och bullarna hade rykande åtgång måste jag säga, åtta stycken försvann i ett nafs. Jag åt en... så, två tioåringar och en påse bullar slutade i frossande. Febe, sånt skulle vi aldrig göra, va?

Nu är min nålbundna mössa klar, och den ser ut som något som kan liknas vid en yllekondom. Nåja, passformen är det inget fel på, den ska kanske bara tovas ihop lite. Insåg sista raden att jag kanske inte nålbundit rätt hela vägen, men det får kvitta. Ska testa ett annat sätt nästa plagg jag gör, dvs ett par sockor i mitt nya gråa yllegarn. Testade att tvinna ihop det förut och det var något lurigare än det röd/lila/bruna jag hade nu, men med lite träning går det nog bra. Man får vara försiktig bara.

Hihi, förresten! En rolig anekdot från dagens promenad, eller i varje fall slutet av den. Jag är tvungen att passera antingen en skola eller en förskola för att komma hem (på ett smidigt vis) från min runda, och idag valde jag skolan. Passerade några barn som pratade och en pojke på kanske 10-12 år sparkade en fotboll åt mitt håll. Han sprang sedan mot den, mot mig, flinade och sa "tjena snygging!". Hörde inte vad han sa så jag bad honom upprepa, och det gjorde han med ett brett leende. Kände mig lite glad iaf, smsade Pär och berättade att han fått konkurrens vilket han tog med ro. Vilken pojkvän man har, haha.

Han är för övrigt i skrivade stund i bilen på väg hem från Dalarna, där han varit i sällskap med Mathias, hans gamla barndomskompis. De skulle hämta en vedkamin eller något åt det hållet. Knäppisar.

Kommentarer
Postat av: Febe

Vi frossa, absolut inte!

2009-05-14 @ 21:04:42
Postat av: Christel

Åh, vad vackert! Solsken genom gröna blad :)

2009-05-18 @ 00:42:24
URL: http://kirvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback