Den svenska synden

Jag var iväg på ett inflyttningsparty förut ikväll, blev inte så sent eftersom både jag och Pär var rätt trötta och ingen av oss var speciellt pigg på att dricka. När vi satt där med varsitt glas alkoholfritt i handen började vi trilla in på diskussionen om svenskars alkoholvanor och insåg att det egentligen är saker i den svenska traditionen att dricka sprit som är lite underlig.

Läste på en stor affisch häromdagen, när jag var på vårdcentralen, att två av tio har problem med alkoholen. Folk kan inte hantera spriten helt enkelt. Och det är väl konstigt, i ett land där vi hela tiden är så ofantligt lagom att vi typ skrämmer oss själva. För så är det väl? Vi, som uppfann ordet "lagom", vet banne mig exakt vad som är lagom! Eller?

Jag börjar fundera. I vartenda fråga som kommer upp är vi svenskar åtminstone generellt sett ganska lagom. Vi är inte för rika, har inte för fina bilar, är inte för aktiva politiskt. Vi har inte för lite saker på vårt julbord, men heller inte överdådlilgt. Vi är så sjukt lagom i allt. Utom just spriten. För inför varje stor helg när det är "okej" att dricka sprit, laddar mr Svensson upp ordentligt. Jul, nyår, goddam fucking midsommarafton, hittar Svensson luckor i sitt lagomliv som går att fylla med sprit, in i redlös berusning. Fjortisar ligger och spyr i någon buske på Valborg (som förresten ingen nuförtiden ens vet går ut på, man vet bara att det är en högtid när man kan festa!!). Att man dagen efter inte minns ens vad som hände eller vad man gjorde (när man inte hade kontroll på sig själv) är mest coolt. Fullast vinner.



Och egentligen, hur trevligt är det med förfester innan köttmarknaden? Visst att det kan vara underbart att läppja på ett glas vin och ta några chokladbitar med kompisar, det köper jag. Det är även jättetrevligt att laga och äta mat ihop, spela något fånigt som singstar eller wii och sedan gå ut och dansa och ha roligt. Men att träffas enbart för att hälla i sig största mängder sprit vi kan komma på, och sedan när det gått en stund och alla börjar bli lagom fulla, ha roligt. För man kan ju inte ha roligt i nyktert skick! Jag har flera gånger fått kommentarer när jag gått ut nykter och valt att köra bil. I synnerhet i efterhand när bilder från kvällen kommer, och jag ser ut att ha roligast, TROTS att jag inte drack. Jag sparar mig själv en besvärlig baksmälla OCH har roligt. Win-win.

Förr tog sig grabbarna en sup innan dansen på logen, mest för att kunna ta mod till sig och bjuda ut den där söta flickan de spanat på i evigheter. Nu är själva fyllan höjdpunkten. Är det verkligen värt det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback