Corps Bride

Jag kan inte hjälpa det. Jag är hopplöst kär i den gotiska känslan i Tim Burtons filmer. Råkade av slump se Corps Bride i torsdags, den visades på TV och då tänkte jag att hey, den måste jag ju se. Har älskat både Sweeney Todd, Nightmare Before Christmas och Charlie and the Chocolate Factory. Mycket välarbetade detaljer, en nästan skitig finish och mörk humor. Den sistnämnda filmen är ju mer klassisk barnfilm, men ändå med lite abstrakta mönster och figurer som ger det en underton av mörkhet.

Corps Bride handlar om en ung man,  Victor, som ska gifta sig med sitt hjärtas dam, Victoria (fyndiga namn, ey?). Saken är den att denne Victor är väldigt blyg och går ut i skogen för att öva sig inför vigseln, vad han ska säga och hur. Han råkar av misstag fria till och gifta sig med en död kvinna, Emily, en likbrud ("Corps Bride"). Hon tar honom med till De Dödas rike.

Sedan inträffar diverse händelser, så som att han försöker rymma men misslyckas. Kan dock säga att det slutar lycklig, men kanske inte riktigt som man igenom filmen tror.

Jag gillar den skarpt, plus för att det dessutom är musikalstil på den. Underbart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback