Behöver jag något att tro på?

Ibland får jag något som skulle kunna liknas vid en extensiell kris. Jag är en ganska samlad flicka, ofta, och vill tro att jag har något sånär koll på mig. Men ibland så funkar det inte. Jag börjar fundera kring mitt andliga jag, kring vad som egentligen är jag. Det finns så mycket jag skulle vilja vara mycket. Kreativ frisör, kärleksfull flickvän, rolig kompis, snäll och omtänksam dotter, cool storasyrra, snygg och attraktiv tjej. Det finns så mycket man måste leva upp till också, man ska vara allt och lite till, räcka till för allt och alla.

Jag tror det börjar bli dags för mig att acceptera mig som jag är, acceptera att jag är som jag är och antagligen inte går att förändra jättemycket. Men mitt andliga liv skulle nog behöva en storstädning, rensa ut gamla skadliga tankar som ligger och maler. Jag försöker jobba på att bli mindre bitter, men ibland är det svårt.  Jag vet inte varför, men vissa saker ligger kvar där i bakhuvudet och gör ont som fan så fort man försöker ta tag i dem, även om de blivit färre.

Nu kommer säkert en del folk skratta, men jag tror att jag har potential till att kunna hela. Sara har påstått det tidigare och nu på Dreamhack pratade jag med en person som påstår sig vara insatt, och även han hade noterat att jag har energi som kan göra gott. Så, jag funderar starkt på hur jag lättast tar vara på det. Men någonstans tror jag att jag måste börja med grovgörat, med att hitta mig själv och lära känna mig själv.

Men, för att återknyta till min rubrik, jag funderar på om jag behöver något att tro på. Jag tror inte på Gud, inte den Gud som Helene predikar om och som talar igenom bibeln. Jag tror inte heller fullt ut på buddhism, även om tankarna där tilltalar mig otroligt mycket. Är antagligen något åt det hållet som jag borde dra mig åt, men jag vet inte vad. Känns fel att vela fram och tillbaka, men å andra sidan finns det inget rätt och fel i religion. Eller jo, det är fel att kriga i religionens namn.

Jag vet inte... ska nog påbörja min andliga utveckling så fort tillfälle ges, med rådgivning av min nye vän från DH och kanske även av Sara. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja, vart börjar själen?

Ursäkta ett flummigt och konstigt inlägg, men någonstans måste jag börja.

Kommentarer
Postat av: Anni

Som min kloka karl en gång sa, när han fick frågan vad han tror på:

"Människans inneboende godhet".

Lycka till i ditt letande, jag tror nog att du kommer att hitta något som du blir tillfreds med snart. Hitta gärna någon att filosofera med, att sätta ord på sina funderingar (framför allt att få höra dem sägas högt) skapar ofta ytterligare tankar, på så vis kan man hitta sin egen tro (på vad än det nu är man tror på)

2008-06-23 @ 21:09:00
URL: http://avanni.blogg.se/
Postat av: josse

Jag tror absolut på helandets goda kraft, på positiv energi som smittar av sig till andra människor när de känner sig trötta och nere.

Och är det någon som kan sprida positiv energi så är det du :D

Kramar

2008-06-24 @ 08:58:48
URL: http://skywise86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback