Recept på Key Lime Pie

Nu såhär i högtidstider är det gott att hitta på något lite annorlunda än den klassiska julmaten och idag är det ju som bekant nyårsafton, så då bestämde jag mig igår för att försöka få till en Key Lime Pie, mycket god paj som mamma gjort ibland hemma (bl.a. serverades den på min student, för er som var med!)

Så här kommer receptet!


:

Ingredienser till pajbotten
200 g digestivekex (ca 14 st)
75 g margarin
2 msk socker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet i en kastrull och krossa kexen. Jag gjorde så att jag lade dom i en plastpåse och bankade på dem med en förlängare jag hittade i Pärs verktygslåda som lämpligt nog stod i köket.



Blanda ihop margarinet, kaksmulorna och sockret och lägg pajdegen i botten och lite på sidorna av en springform (en form med avtagbara sidor) med en diameter på ca 26 cm. Sedan ska bottnen i ugnen i ca 4-5 minuter. Ska sedan svalna, jag körde bara in den i frysen för att det skulle gå fort.


Sedan ska man röra ihop fyllningen, den stelnar ganska fort.


Ingredienser till fyllningen:
1 dl limejuice
3 äggulor (spara äggvitorna!)
1 burk kondenserad mjölk, ca 400 ml.

Rör ihop ingredienserna, vispa inte. Bred sedan ut över pajdbottnen. In i kylen för att få stelna, gärna i många timmar. Men ibland hinner man inte, då får det bli så stelt det hinner bli.



Efter att den stått i kylen i några timmar, sätt ugnen på 250grader och vispa äggvitorna till ett hårt skum. Nivet, sådär att man nästan kan vända bunken upp och ner. Rör sedan försiktigt ner 3 msk socker i äggsmeten och spritsa ut det lite vackert över pajen (eller bred ut den över om du inte har en sprits).

Sedan in i ugnen igen, i ca 2-3 minuter bara så att marängsmeten hinner få lite färg. Sedan in i kylen.


Klart! Serveras kall tillsammans med något gott dessertvin eller kanske kaffe eller te. Det mesta går ihop med den sötsyrliga smaken faktiskt.

Nu vet ni vad jag ska äta ikväll!

Kommentarer
Postat av: Ivnuk Suupercøllidr

Oo, jag vill ha!

2008-12-31 @ 13:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback